Festival brengt ode aan Haagse blaasmuziek

Van 7 t/m 9 december vindt in hartje Den Haag Festival Blazen aan het Spui plaats. Drie dagen lang staat blaasmuziek volop in de schijnwerpers, uitgevoerd door toporkesten zoals de Koninklijke Militaire Kapel ‘Johan Willem Friso’, Provinciale Brassband Groningen en een megaorkest van meer dan 120 muzikanten bestaande uit leden van onder andere de muziekverenigingen Tavenu Loosduinen en Theaterfanfare Kunst voor het Volk.

De aanleiding voor de eerste editie van dit festival, is de 65e verjaardag van componist/dirigent Johan de Meij (Voorburg, 1953). Wereldwijd is deze oud-Hagenaar één van Nederlands meest uitgevoerde componisten. Zijn loopbaan begon als jonge trombonist bij muziekvereniging Forum Hadriani te Voorburg, het Hofstads Jeugdorkest, en na het afronden van diverse muziekstudies aan het Koninklijk Conservatorium maakte hij naam als arrangeur en prijswinnend componist. Tegenwoordig dirigeert hij zijn eigen composities over de hele wereld, hij is bijvoorbeeld vaste gastdirigent van het Simon Bolivar Youth Wind Orchestra in Venezuela en trad onlangs op met de United States Marines Band. De Meij woont en werkt in New York.

De historie van het Haagse blaasmuziekleven, waar de Meij ook in opgroeide, komt tijdens Festival Blazen aan het Spui aan bod, met een fototentoonstelling in het Atrium van 3 tot en met 14 december. Schitterend fotomateriaal van het Haags Gemeentearchief van onder meer de periode vlak voor de intrede van de radio en de bioscoop. Naast burgermuziekkorpsen voor alle gezindten en politieke overtuigingen, speelde ook militaire muziek in de Residentie uiteraard een belangrijke ceremoniële rol. De Koninklijke Militaire Kapel maakt al sinds 1829 deel uit van het Haagse muziekleven, eerst als Stafmuziekkorps Garde Grenadiers en Jagers. Na de Tweede Oorlog ontwikkelde de Koninklijke Militaire Kapel zich tot een van de toonaangevende militaire harmonieorkesten ter wereld, met een uniek symfonisch geluid en vernieuwend repertoire. De cd-opname van De Meij’s Eerste Symfonie ‘The Lord of the Rings’ in 1988 door de KMK, vormde voor de gehele blaasmuziekwereld een enorme artistieke impuls.

De Koninklijke Militaire Kapel ging tijdens de reorganisatie bij de Landmacht in 2005 samen met de Assense Johan Willem Friso Kapel, maar de tradities van beide orkesten bleven bewaard, zij het niet meer in Den Haag. Op zaterdagavond 8 december a.s. is er tijdens Festival Blazen aan het Spui een uniek muzikaal weerzien met het het Haagse publiek tijdens een groots concert in het Atrium van het stadhuis van de kapel onder leiding van De Meij.

Het dubbele verjaardagsfeest (componist en zijn Eerste Symfonie) is een mooi moment om samen met Haagse (of liever gezegd: Loosduinse) muzikant een kijkje in het verleden van de Haagse blaasmuziek te nemen. Trombonist Pieter Zuurmond neemt ons mee naar zijn jeugdjaren als lid van muziekvereniging van Kunst naar Kracht Loosduinen en vertelt het verhaal bij drie foto’s uit zijn eigen collectie: ‘Arbeidersmuziekverening Kunst naar Kracht Loosduinen werd in 1910 opgericht en is dus volgend jaar 100 jaar. Het orkest kwamt voort uit de muziekvereniging Tavenu die ouder is, het was dus een afsplitsing omdat de arbeidersklasse zich niet zo vertegenwoordigt voelde in het bestuur. Loosduinen had ook nog Sint Caecilia en de drumband ‘Onder Ons’. Mijn opa hoorde bij de oprichters in die jaren en heeft er, gelet op de latere foto’s, zijn hele leven gespeeld. Het was dus typisch een ‘rode’ vereniging die actief was binnen de SDAP en de latere Partij van de Arbeid. Kenmerkend voor de muziekvereniging(en) was dat ze bestonden uit diverse families, de mannelijke leden van de familie speelden hun leven lang samen muziek. In de beginjaren was er niet echt een uniform. Opleiden gebeurde intern door ome Jan of ome Wim. Geld kwam er door oud papier op te halen, dat bleef een belangrijke inkomstenbron, ook bijvoorbeeld voor de vernieuwing van het latere uniform.

Later kwamen de audities van de Haagse Federatie met de drie klasses A, B en C, Een bijzondere manier voor subsidieverstrekking. Voor wat hoort wat. Vijf, drie of één concerten voor 1.000 à 1.500 gulden per concert in Park Ockenburg, later Kijkduin, ook op de boulevard in Scheveningen en steeds meer in bejaardenhuizen. Met Kunst naar Kracht – waar ik vandaan kwam – en later met Kunst voor het Volk de wisselbeker gewonnen.

Het uniform is vrijwel verleden tijd, de opleidingen in de muziekschool en op straat lopen passé. De verenigingen werden kleiner of werden opgeheven, veranderden van hamonie in showband, werden opgeheven of gingen samen. De fabrieksorkesten verdwenen.

Het Orkest van de Westlandse Stoom Maatschappij (WSM Loosduinen), De Sierkan, Vredestein, Bloemendaal, de Shell-Orkesten Den Haag, Rotterdam Pernis en Amsterdam, het Groot Shell dansorkest. Ik heb het allemaal meegemaakt van dichtbij.

Tijdens Festival Blazen aan het Spui komt veel muziek tot klinken in de Nieuwe Kerk, bibliotheek en stadhuis en is er – naast de genoemde fototentoonstelling in het Atrium – een en ander te ontdekken. Zo is er op de muziekafdeling van de bibliotheek aan het Spui een kleine presentatie van Johan de Meij’s muziek en geluidsdragers. Ook is er op 7 december van 14 – 17 uur een interessante ontmoeting met componist Johan de Meij in het Nutshuis waar een kijkje in de keuken van de componist worden genomen. Op 9 december wordt componist Johan de Meij in de bibliotheek op de eerste etage geïnterviewd door Aad de Been van Radio West Klassiek. Meer info via www.blazenaanhetspui.nl.

Twan Dubbers
twandubbers@gmail.com

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann