Mercedes 190 SL Cabriolet

Als tiener zag ik ze soms geparkeerd staan op de rotonde voor het oude Kurhaus in Scheveningen, uiteraard met een Duits kenteken. De Mercedes-Benz 190 SL Cabriolet. Waarom heb ik toch vaak het idee dat men destijds, Hagenaars zeggen ‘vroegah’, mooiere en meer karaktervolle auto’s maakten dan tegenwoordig? Zal het mijn leeftijd zijn?

Natuurlijk zijn de huidige Mercedes-cabriolets opvallend en sportief, maar eerlijk gezegd toch minder mooi en elegant dan bijvoorbeeld de 190 SL Cabriolet, waarvan er zo’n ruime 25.000 exemplaren zijn gebouwd tussen 1955 en 1963. In 1955 betaalde je daar 18.500 gulden voor. Wat een prachtige auto. Dat vond ik toen ik tiener was en zo’n 50 jaar later nog steeds en ik denk dat velen het met mij eens zullen zijn.

Kijk eens mee. Echt een roadster. Lange neus met mooie ronde lijnen. Grote herkenbare grille met die fraaie ingeronde opvallende ster. Mooie bolle zijkant met de toen eigentijdse luchtinlaten en kijk eens naar die slank toelopende achterkant met die redelijk platte kofferdeksel. Stevig chromen bumpers met opstaande rozetten voorzien van rubber. In die tijd had men nog rijkchomen wieldoppen die bij Mercedes altijd voor een deel in dezelfde kleur waren gespoten als de carrosserie. Subtiel detail. En natuurlijk een echt stoffen kap. Het interieur was ook een apart verhaal. Een heel mooi verhaal, om niet te zeggen een klein sprookje. Althans voor mij. Je ziet het al als je het portier opent. Mooie bolle vormgeving. Leren deurbekleding en stevig hang- en sluitwerk. Zo zie je het niet meer tegenwoordig. Wat een mooie stoelen. Forse fauteuils van rijk leer. Strak metalen dashboard in de kleur van de auto, met eenvoudige aan- en uitknoppen voor de elementaire functies zoals verlichting, ruitenwissers, verwarming en de radio. Klokken voor de standaardinformatie en verder geen onnodige grappen. Tegenwoordig is het stuur functioneel als verberger van de airbag en veelal voorzien van allerlei knoppen voor een handige bediening van de telefoon, cruise control en noem maar op. Telefoon in die tijd? Ja, een kunststof zwart ding met een hoorn in de gang, als je het je kon veroorloven. Nee, toen was een stuur nog echt mooi, met een fraaie chromen ring voor de bediening van de claxon. Groot, dun, maar mooi. Simpel contactslot met een nu nostalgische ‘Neiman’-sleutel. Sleutel er in, draaien en dan dat geluid van die 4-cilinder 1897 cc motor. Magnifiek. Met zijn 120 pk haalde deze toch 1100 kilo wegende SL een topsnelheid van 173 kilometer. Voor die tijd een duivelse snelheid, maar met de perfecte wegligging van deze uiteraard achterwielaangedreven cabrio een genot om hem toen, maar zeker ook nu nog door de bochten te jagen in heuvelachtiggebied. Zo achter het stuur van deze 190 SL met de kap open, tussen leer en warmhouten sierlijsten waan ik mij weer in die tijd van de succesvolle Duitse tv-shows van Vico Torriani en Caterina Valente. Wie? Ja precies, dat bedoel ik nou. Jeugdsentiment!

John Vroom (autojournalist)
johnvroom@planet.nl

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann