Ford Corsair

Ik ben benieuwd of u hem nog kent, de Ford Corsair. Afkomstig uit de tijd dat de Ford-fabriek in Engeland een heel eigen modellijn had dan de Ford-fabrieken in Duitsland. De Corsair is uit de tijd van de Anglia en de Cortina. Typisch Britse modellen met een vleugje Ford Amerika in het design. De Corsair was de tegenhanger van de Taunus, die succesvoller was op de Nederlandse markt. Desondanks heb ik toch een aantal Corsairs zien rijden in mijn Haagse jeugd.

Een scherp gelijnde sedan, waarin ik de scherpe neus herken van zijn Amerikaanse broer, de Ford Falcon, waarbij de neus vanaf de zijkant gezien eindigde in een soort puntvorm. Bij de Falcon vond ik het tuttig, maar bij de Corsair heel apart en sophisticated.

En dat gold ook voor de details. Een fraai strak gelijnd front met apart geïntegreerde stads- en knipperlichtunits. Een chromen lijnstrip over de zijkant met daarin geïntegreerd slanke handgrepen met daaronder de solitaire drukknop voor de deurontgrendeling en een mooie platte subtiel gevormde kont. De Corsair was leverbaar in drie of eigenlijk vier uitvoeringen. Naast de sedan was er een Estate-uitvoering, maar als je chiquer wilde, was er de 2000E-uitvoering en als je sportiever wilde was het antwoord de Corsair GT.

Laten we bij het begin beginnen. De Corsair V4 de Luxe. Ford positioneerde dit model als een elegante, chique en vooral geruisloze 4-cilinder met 1662 cc en 84 pk. Het interieur zag er goed verzorgd uit met kleurige skai bekleding, zoals fel rood. Je kon kiezen uit een bank voorin of twee stoelen en stuurversnelling of een pook. Het dashboard zag er ergonomisch goed uit. Het driespakige stuur had een niet geheel ronde maar een twee-derde chromen claxonring. Bijzonder was dat deze Corsair beschikte over een Aeroflow ventilatiesysteem dat om de 40 seconden de lucht in de auto ververste met een gescheiden bediening voor de bestuurder en de passagier. Ja, toen al. Als je echt op chique wilde, dan koos je de Corsair 2000E. Elegant en sophisticated, met een zwart vinyl dak en een zwaardere motor, naast een veel chiquer interieur met leren bekleding, verstelbare rugleuningen en een walnoten dashboard, een middenarmsteun, een versnellingspook met een zwartleren hoes, toerenteller, een radio met druktoetsen en een bagageruimte met een zwarte hoes over het reservewiel. Hoe luxe wil je het hebben. En wilde je sportiever, dan was er de 2 liter Corsair V4GT met 93 pk en een aantal sportieve toevoegingen. Voor diegenen die een luxe high performance auto wilden die ook een uitzonderlijke grote laadruimte had was er de Corsair V4 Estate car. Wat uitvoering betreft gelijk aan de sedan, maar met een scherp doorlopende stationwagon-daklijn met een schuin aflopende bagageklep. De achterbank was in twee delen opklapbaar, zodat er nog meer laadruimte beschikbaar kwam. Een detail was de sterke beschermende stang aan de opgeklapte achterbank die voorkwam dat de lading naar voren kon schuiven.

De Corsair werd geproduceerd van 1966 tot 1970. Zijn opvolger was de Ford Cortina Mk III die bijna identiek was aan de Ford Taunus uit Duitsland, waarmee het einde werd ingeluid van het eigen ontwerp van Ford Engeland. Jammer, toch?

John Vroom (autojournalist)
johnvroom@planet.nl

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann