Het komen en gaan van de DAF 33

Hierbij mijn reactie op het artikel over het komen en gaan van de DAF 33 geschreven door de autojournalist John Vroom en blijkbaar slechts gebaseerd op zijn eigen herinnering.

De eerste DAF was niet de DAF 33, maar de DAF 600. Hij werd gepresenteerd in februari 1958 op een draaischijf in de oude RAI in Amsterdam in de Ferdinand Bolstraat. Het zag zwart van de belangstellenden waar mijn man en ik met ons zoontje van 9 jaar en een neef en nicht ook deel van uitmaakten.

Modelautootjes
De neef en nicht waren extra geïnteresseerd, want ze wilden wel zo’n nieuwe auto van Nederlands fabricaat kopen. Ze tekenden in en kwamen op de wachtlijst. De eerste afleveringen zouden in september zijn, maar dat lukte niet en ook nog niet in oktober en november.

Sinterklaas naderde en Lion Car, fabrikant van mini (1:43) modelautootjes had ingespeeld op dit nieuwe Nederlandse fenomeen en de modellen lagen al in de winkels.

De neef en nicht kregen van ons toen zo’n mini als present, maar hebben op hun echte eerste nieuwe DAF nog tot maart moeten wachten. Na veel strubbelingen kwamen toen de eerste DAF’jes pas van de band rollen.

Toen de neef was overleden en zijn vrouw hoogbejaard, is het mini DAF’je in het bezit gekomen van ons toen jonge zoontje, die nu als gepensioneerde nog steeds een DAF-liefhebber is.

DAF 600
Mijn eerste auto was een DAF 600 met het kenteken AX-67-67, bouwjaar 1959 (september) en mijn eigendom geworden als tweedehandsje in het voorjaar van 1963. Later gevolgd door een 31, een 33 een 46 en een aantal andere, en daarna wat andere merken, maar altijd Europese. En nu rijd ik dan nog hoogbejaard in een Renault Modus, automaat.

Meer informatie over het verdere verloop van de fabricage van de DAF is altijd in te winnen op de website van de DAF-club Nederland, dafclub.nl, ook aangesloten bij de FEHAC. Veel informatie is ook te vinden in Het Pientere Pookje.

Ien de Boer
iendeboer@casema.nl

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann