Peugeot 504 Cabriolet

Als een auto is ontworpen door de Italiaan Pininfarina, dan weet je één ding zeker en wel dat hij een genot is om te zien. Dat heeft ook de Peugeot 504 Cabriolet bewezen. Hij werd geproduceerd van 1969 tot 1983 en volgde de 404 Cabriolet op die eveneens door Pininfarina werd getekend. Ook al zo’n pareltje.

Enige tijd geleden werd ik door Wim Monasso, trouw lezer van ‘Vroem, Vroom’, er op geattendeerd dat de en ook zijn toenmalige Peugeot 504 Cabriolet wel een podiumplaats in deze rubriek zou mogen verdienen. En hij heeft helemaal gelijk. De foto bij dit artikel was trouwens zijn auto. Is het geen beauty? Het best zie je de elegante lijnen vanaf de zijkant, met een mooi chromen raamomlijsting. Mode in die tijd was een wat vierkante vormgeving en dat zag je terug in de vorm van de dubbele koplampen en de achterlichtunits. In de eerste series tot 1975 waren de achterlichten overigens nog fraaie drie parallelle schuinstaande stripjes aan elke kant.

Het design is dus Italiaans prima, maar het jammerlijke was – en u kent zo langzamerhand mijn mening over Franse auto’s – de kwaliteit van de toegepaste materialen en die was – hoe zal ik het vriendelijk zeggen – ‘typisch Frans’. En dat vond ik jammer, met name bij de aanblik van het dashboard. Bij zo’n fraaie Italiaans gestylede cabriolet keek ik aan tegen een standaard dashboard uit de Peugeot 504 TI met een hoop kunststof en blikkerig omlijste tuimelschakelaars. Dat had toch wel iets sportiever gemogen met een eigen karakter. Het stuur met de diepgaande spaken met sportieve geperforeerde gaten met in het midden het Peugeot-leeuwenkop-embleem, vond ik daarentegen weer prachtig. De zit op de comfortabele in luxueus uitgevoerde velours bekleding was helemaal top.

Bij de introductie van dit model was hij voorzien van een 1.8 viercilindermotor met vier versnellingen. Later werd deze vervangen door een 2.0 viercilinder met een injectiesysteem en bij de facelift in 1975 werd deze motor weer vervangen door een V6, die minder probleemloos dan de viercilinder bleek te zijn. In 1978 herintroduceerde Peugeot de viercilinder weer en voorzag men de V6 van een Bosch K-Jetronic die het verbruik moest temperen. In 1980 werd de vierbak vervangen door een vijfversnellingsbak. In augustus 1983 stopte de productie en een opvolger kwam er niet. Ja, pas na veertien jaar voor de Coupé versie en die werd niet ontworpen door Pininfarina en dat was te zien ook. Nu vind ik open cabrio-rijden de lekkerste vorm van autorijden en zeker in deze Peugeot, want alles werkte super soepel. Een heerlijke gesmoorde brom van de motor. Hij schakelde lekker licht en nodigde uit tot sportief rijplezier. Daarbij was deze Peugeot voorzien van veel luxe, zoals elektrisch bedienbare ramen, stuurbekrachtiging, kortom zaken die in die tijd niet zo vanzelfsprekend waren. Heel slim heb ik altijd het sponsorbeleid van Peugeot Nederland gevonden, waarbij zij artiesten als Wim Kan en Paul van Vliet in deze Cabriolet en Coupé lieten rijden in het kader van PR voor het merk.

John Vroom (autojournalist)
johnvroom@planet.nl

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann