Vanden Plas Princess 1100

Zo briljant, hoe de Britse autofabrikant BMC destijds op basis van één model als de Austin Glider diverse modellen ontwikkelde met een eigen karakter, zoals de Riley Kestrel, MG 1100, Wolseley 1100, Morris 1100, en de Vanden Plas Princess 1100. En over die laatste wil ik het graag hebben, want dat was van zo’n toppunt van chique exclusiviteit op basis van het genoemde Austin Glider-model.

Een auto die oom Tim kocht na zijn pensionering, na jaren Fiat te hebben gereden. Als hij voor zaken in Den Haag was, logeerde hij altijd in Hotel de Zalm in de Molenstraat, maar dat terzijde. Een tip-top gentleman die in die tijd altijd een bolhoed droeg en woonde met Tante Lies, dochter Verika en poedel Peppo twee hoog op de Stadionweg in Amsterdam-Zuid. Een royal blue Vanden Plas Princess 1100. Zó mooi en chique! Het frontje alleen al. Een perfecte combinatie van lampen en mistlampen en een uiterst chique grille. Gedistingeerde wieldoppen.

Het interieur was voorzien van leren bekleding met een rijk ogend notenhouten dashboard. De voorstoelen hadden elk een uitklapbare armsteun. Het stuur was precies hetzelfde als uit de Austin Glider, alleen nu met het chique Vanden Plas-logo in het midden. Het dashboard was echt een plaatje. Zoals ik al zei, van rijk ogend, glanzend notenhout, dat zo uit een Rolls Royce kon komen. Links van het stuur een unit met alle knoppen, schakelaars en het contactslot. Achter het stuur twee mooie, ingelegde klokken met de kilometerteller en snelheidsmeter en daarnaast de metertjes voor brandstofvoorraad, watertemperatuur, ampèremeter en olietemperatuurmeter. In het midden een fraai klokje met daaronder een smal asbakje en daarnaast het zo mooie afsluitbare handschoenenkastje. En als je dat opende, zat er in de achterkant van dit houten klepje twee ingelegde zilver ogende rondjes voor je kristallen gin glas en het flesje tonic. Hoe cool is dat? In het midden onder het dashboard ruimte voor de radio, met daaronder de schuiven voor de verwarming en ventilatie en de aansteker voor je Dunhill-sigaretten. En keek je omhoog, dan zag je een mooi stalen schuifdak. Achterin notenhouten uitklapbare tafeltjes vanuit de rugleuningen van de voorstoelen. Zoals gezegd, het toppunt van chique en daar betaalde je dan een kleine dertienduizend gulden voor. De basis was natuurlijk gewoon een Austin Glider of Morris 1100, maar de details maakten hem alsof het een kasteelheer was. Een marketingconcept dat je tegenwoordig niet meer tegenkomt. Los daarvan was het een hele fijne auto met zijn ruime interieur en zijn hydrolastic-vering. Hij lag als een blok op de weg. Al met al bleef het natuurlijk een Austin Glider met een beetje scheef staand stuur. Zelfde 1100cc motortje en alles wat bij dit model hoorde. Maar de Vanden Plas-saus maakte hem wel heel bijzonder met het chique Vanden Plas-logo. Niet al te populair in Nederland, waarschijnlijk door zijn Britse klasse-uitstraling, maar dit is een auto die ik graag in mijn klassieke autocollectie zou willen hebben. Zó Brits, zó chique, zó oom Tim.

John Vroom (autojournalist)
johnvroom@planet.nl

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann