Tramlijn 3, doortrekking naar Loosduinen

Op de Laan van Meerdervoort hebben altijd trams gereden. Op het laatste deel tot Meer en Bos had de toenmalige lijn 2 het eindpunt. In de jaren zestig is lijn 2 opgeheven.

Na de bouw van Nieuw Waldeck was er weer behoefte aan hoogwaardig openbaar vervoer. Hiervoor kwam lijn 3 in aanmerking, die het eindpunt had op het De Savornin Lohmanplein.

De doortrekking van tramlijn 3 naar Loosduinen ging niet zonder slag of stoot. Niet alleen de bewoners van de Laan van Meerdervoort waren tegen, maar ook in Loosduinen waren er bezwaren tegen het tracé. De bewoners van de Laan van Meerdervoort waren bevreesd voor het verlies aan parkeerplaatsen en het verlies van bomen ter hoogte van Meer en Bos.

In Loosduinen ging de discussie over binnendoor of buitenom. Dat wil zeggen de meeste bewoners waren voorstander van een tramlijn om de ‘Chinese Muur’ – zoals het einde van de Laan wordt genoemd – en niet via de Aaltje Noorderwierstraat.

De problemen aan de Laan van Meerdervoort bleken oplosbaar, zeker toen bleek dat we bomen konden laten staan. Kreeg later wel ruzie met een familielid toen er een ernstig ongeluk voor zijn deur was gebeurd, waarbij een auto met hoge snelheid tegen een trammast was gereden. “Dat heb je er nou van”, werd mij toegebeten.

Aaltje Noorderwierstraat
De discussie ‘binnendoor of buitenom’ kwam, omdat de Aaltje Noorderwierstraat redelijk smal was. Echter, het ministerie wilde binnendoor, vanwege het feit dat de bewoners van Nieuw Waldeck een OV-ontsluiting zou krijgen. Die was teniet gedaan doordat de busbaan door de wijk naar het Beethovenplantsoen niet was doorgegaan.

Zelf was ik een voorstander van binnendoor. Als raadslid heb ik veelvuldig contact gehad met de bewoners. In het eindstadium hebben we zelfs bij de voorzitter van de commissie Loosduinen vergaderd. Men was wel overtuigd van de reizigerswinst van de binnendoorvariant, doch men vond dit voorstel onveilig voor de verkeersdeelnemers.

Uiteindelijk vonden we elkaar door fietspaden in de Aaltje Noorderwierstraat in het voorstel op te nemen, het gedeelte waar de tram zou komen.

De kosten kwamen voor rekening van het rijk. Dit voorstel heb ik in de raad gebracht en is daar overgenomen.

Toen tramlijn 3 werd geopend en ik in de oude tram zat en je ziet de fietspaden, dan realiseer je je hoe belangrijk het overleg met omwonenden is.

Wil Bianchi
wilbianchi@ziggo.nl

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann