Een vertrouwd beeld uit de jaren zestig

7 Up werd een uit Amerika overgewaaide populaire en nieuwe exclusieve frisdrank. Mede door enorme reclamecampagnes werd het ook in Nederland een groot succes. Met een paar gespecialiseerde witte Opel Blitz-trucks begonnen wij in en rond Den Haag met de introductie en verkoop ervan. Alleen in Rotterdam en Westland mochten wij niet verkopen. Dat deed Tims limonadefabriek die daar licentie bezat.

Elk kwartaal kwamen er bij ons nieuwe trucks bij, tot er uiteindelijk ruim twintig rondreden, later werden zij vervangen door grotere Bedford trucks. We begonnen er als assistent-verkoper, maar door de snelle groei werd je binnen niet al te lange tijd en een goede verkooptraining, chauffeur en verkoper met een vaste route. Het was een prima werkgever en door de goede verkoopprovisie hadden we een uitstekend salaris. Als je een goede werknemer was, kon je opklimmen tot de functie van routechef. Je was ook verplicht om per week twee ijzeren gevelreclameborden en twee stickers bij een klant aan te brengen, dan gaf je die man een doos 7 Up-glazen en dan was dat oké. Net als Coca Cola droegen wij zeker voor tijd mooie moderne maat bedrijfskleding.

Ik reed in de zomerperiode met een gerestaureerde oude legertruck uit 1943 op het strand van Kijkduin tot Noordwijk om de strandpaviljoens te bedienen. Dat was leuk werk. Ik mocht op het strand rijden na 19.00 uur en voor 11.00 uur. De werksfeer was uitstekend en gezellig, collegialiteit stond hoog in het vaandel. Dagelijks kwamen er tientallen afnemers bij onder andere cafés, restaurants, kleine winkeliers op elke hoek van de straat en Konmar was de eerste supermarkt. Op zaterdag reden we alle sportverenigingen af. 7 Up werd in de beginjaren gebotteld in Amsterdam, maar door de enorme omzetgroei ging de productie naar Vrumona in Bunnik.
Transportbedrijf De Wilde uit Loosduinen reed dagelijks met drie vrachtwagens in 7 Up-reclameuitvoering van Bunnik naar onze vestiging aan de Calandkade in Den Haag. In die jaren reden alle frisdrankfabrikanten zelf met eigen wagens door de stad, onder andere Coca Cola, Pepsi, Trio, Wilson, Sparks, Van Keulen, Pri, Joy, 3 es, Sinalco, Riedel, enzovoorts. Ook brouwerijen als Heineken, Z.H.B., Amstel, 3 Hoefijzers, Oranjeboom, Phoenix, enzovoorts. Je stond soms met drie leveranciers tegelijk bij een cafe voor de deur om te leveren.
In de jaren zeventig zijn 7 Up en ook alle andere frisdrankfabrikanten gestopt met eigen vervoer en worden hun producten gedistribueerd door een aantal grote grossiers. Leuk om te weten is dat wij allemaal met open laadbakken rondreden en er werd nooit één flesje van de wagen gestolen. Tegenwoordig zijn de vrachtwagens gesloten met een hangslot.

Reünie
Onlangs heeft onze voormalige routechef Herman Smithuis een reünie georganiseerd en daar hebben vijftien oud-collega’s op gereageerd. Gezien onze leeftijden willen we dat eens per jaar gaan doen en zijn nu op zoek naar meer oud-collega’s. Bent u er een of weet u er toevallig een, dan graag uw reactie.

Gerard van Leeuwen
vanleeuwen43@ziggo.nl

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann