Rover 3 Liter Coupé

Wat kunnen herinneringen toch heerlijk zijn. Als ik deze donkerblauwe Rover 3 Liter Coupé zie, dan denk ik altijd met veel warmte terug aan mijn jeugdvakanties die ik in Engeland doorbracht bij mijn oom en tante.

Prachtig Engels landhuis in het plaatsje Hove bij Brighton. Zij had een lichtblauwe Morris Minor 1000 Traveller. Ja, die met dat mooie hout en hij had een donkerblauwe Rover 3 Liter Coupé, waar ik altijd riant voorin mocht zitten op weg naar hun boot die in de haven van Bembridge lag op the Isle of Wight. Als ze in Nederland waren, logeerden ze altijd in Hotel de Zalm in de Molenstraat. Sweet memories dus.

Majesteitelijk
En nog steeds vind ik het een majesteitelijke auto. Laten we er even omheen lopen. Allereerst die voorkant met die enorme chique chromen grille. Het is nu weer mode. Echt imposant en die fraaie lichtpartij en dat exclusieve logo. Zo zonde dat dit legendarische merk nu ter ziele is.

Wat vindt u trouwens van die grote wielen met die gedistingeerde wieldoppen en die mooie witte rand? Indrukwekkend. Hoge taille met die wat kleinere raampartij. Slank aflopend naar achteren en daar die imposante achterklep en dat mooie handel, dat ik vaak omhoog heb geduwd om de koffers in te laden. Ik zei het al, ik mocht altijd voorin zitten op die enorme luxe leren stoelen, met voor je een echt notenhouten dashboard met die mooie Smiths meters voor snelheid, toeren, olie, temperatuur en zo.

Verlichting
Wat ik ook nooit zal vergeten – als wij ’s avonds daar naar huis reden op die zwoele zomeravonden en die heerlijke lucht van verbrand tuinafval de Rover binnendrong – is het uitzicht op twee rood verlichte puntjes aan het eind van de motorkap. Dit was niet alleen bedoeld om de bestuurder te laten zien waar de auto ophield, maar ook om te tonen dat de verlichting nog werkte. Mooi, hè? Nog steeds rijdt deze Coupé als een spreekwoordelijke tank. De zit achter het stuur is voortreffelijk. En wat een mooi stuur, ‘by the way’. Natuurlijk nu een beetje dun en erg groot, maar wat mooi ontworpen met dat logo in het midden en de kleine chromen ring voor de claxon. En dan die stuurbekrachtiging. Wel een beetje erg licht, maar wat een luxe voor die tijd. Toen, ja, ik praat nu over de jaren zestig, waren Rovers nog echte Rovers. Dat merk je als je het portier opent en vooral ook sluit. Als een kluisdeur van de Bank of England. In 1964 kostte deze Rover nieuw 24.900 gulden, maar ja, toen kostte een pakje Stuyvesant ook nog 1 gulden 75.

Kunt u zich het geluid van deze potente 3 liter motor nog herinneren? Nou, ik wel. Donkerbruin en heel speciaal! Hij had een top van 175 kilometer en een gewicht van 1.720 kilo. Achterin zat je als een vorst.

Wat een geluk dat deze Engelse pronkstukken nog bestaan.

John Vroom (autojournalist)
johnvroom@planet.nl

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann