Uit de raad geklapt

Rond 1980 werd lijn 2 aangelegd. Daarvoor moest de brug over de Loosduinse Vaart vervangen worden. Bovendien moest de zwaaikom dicht. Beide voorstellen leidde tot bezwaren. Als raad hadden we bezwaar tegen het verdwijnen van de brug. Een fraaie historische brug moet je in tact laten.

Als raad kregen wij een bijzonder verhaal te horen. De brug was rond 1938 net gereed gekomen, toen het besluit kwam om de Loosduinse Vaart te dempen vanaf Den Haag tot aan de Valkenboskade. Dat was zonde van de nieuwe brug. Daarom werd besloten een zwaaikom aan te leggen om de nieuwe brug nog een functie te geven. Als raad konden wij toen niet meer tegen de sloop van de brug zijn.

Zo historisch was die dus niet.

Acties
Wel waren er acties om de zwaaikom te behouden. Dat werd zelfs aan de kaderand geschreven. Maar de actie was eigenlijk gericht tegen het opheffen van de WSM-buslijnen. De omwonenden waren bang dat ze geen rechtstreekse verbinding hadden met Rotterdam.

Merkwaardig
Als raad vonden we dat merkwaardig. Met de buslijnen (toen 50 en 52) deed je er wel ruim een uur over. Met de nieuwe lijn 2 naar centraal station ging het veel sneller.

De zwaaikom werd gedempt, er ligt nu een fraai speelgebied, er rijdt een tram én er liggen fraaie fietspaden. Het gebied is nu actueel i.v.m. het behoud van de Valkenboskerk. Ook liggen er nu fietspaden, ook inmiddels op de Zuiderparklaan.

Wil Bianchi
wilbianchi@ziggo.nl

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann