Handelsbedrijf R.S. Stokvis & Zonen N.V.

Na een afscheid van Stokvis Den Haag, inmiddels meer dan vijftig jaar geleden, zijn de contacten met sommige oud-collega’s staande gebleven. Over Stokvis zijn wij als de enige reünisten van het Stokvis bedrijf nooit uitgepraat.

Om eens een poging te doen de lezers inzicht te geven in de grote verscheidenheid van producten, heb ik voor mij liggen het personeelsblad Stokvis Expres van juni 1968. Al bladerende door de vele catalogi is er ook een voorlopige conclusie te trekken, dat veel producten van Nederlandse bodem waren.

‘Stokvis op de Techni-Show’, onder deze titel manifesteerde de Technische Afdeling (TA) zich in de Jaarbeurshallen te Utrecht in mei 1968. Met meer dan 500 m2 standruimte was R.S. Stokvis één van de grootste standhouders. ‘En wat nog wel zo belangrijk is, wij brachten nieuws in de vorm van nieuwe machines, avant gardistische machines voor de metaalverwerkende industrie.

Op dit punt steunden R.S. Stokvis visueel de woorden van de Minister van Economische Zaken, Mr. L. de Block, die in zijn openingsrede o.a. het volgende zei: “Waar het om gaat is, dat nu wij hier in Nederland op harde feiten van een veel scherpere concurrentie zijn gedrukt, thans het inzicht moet doorbreken, dat er op veel verder gaande schaal het machinepark moet worden gerationaliseerd en gemoderniseerd. Aan marktonderzoek, aan research en aan ontwikkeling moet meer aandacht worden besteed.” Aan Stokvis zal het niet liggen, was de reactie van de leiding van de TA Technische Afdeling.

Om maar een enkel aspect te noemen: machines met numerieke besturing – ook wel ponsbandbesturing genoemd – zoals Collet & Engelhard, Burgmaster of de Dutour-freesmachine met programmatische besturing, waren op onze stand aanwezig. In samenwerking met Bull-General Electric bracht R.S. Stokvis een grootse primeur. Er werden op de stand demonstraties gegeven voor het maken van een ponsband per telefoon, die dan werden overgeseind naar het Bull-computercentrum in Den Haag. Binnen enkele minuten kwam het antwoord terug in de vorm van een ponsband, die zo in een van de machines kon worden gestopt. De werktuigmachine kon dan geheel automatisch de bewerkingen die werden verlangd uitvoeren. De computer had alles netjes uitgerekend, in enkele seconden. Te zien was ook de nieuwe Index automaat en de nieuwe Cazeneuve-draaibank. In een andere hal demonstreerde Stokvis een laskraan van 8,5 ton van Bug-O en Harris. R.S. Stokvis was sterk in zijn reclame en publiciteit; men gaf voor deze beurs een speciale krant uit van Stokvis nieuws, techniek op de Techni-Show.

Afdeling Automateriaal: directeur was de heer A.P. de Krijger te Rotterdam. Hij nam afscheid in 1968. In mijn jaren bij Stokvis was Wim Vos verantwoordelijk voor de verkoop in de regio Den Haag. De afdeling Automaterialen onderhield goede zakelijke contacten met de leidinggevende figuren van een wereldconcern als Champion-bougies. Ook de Nederlandse industrie heeft veel aan de heer De Krijger te danken. De nauwe samenwerking tussen Koni – de heren De Koning – voor het openbreken van de markt voor schokdempers en hefbruggen. Ik weet nog maar al te goed, de vele bestellingen van de grossiers van Automaterialen (Champion-bougies, Koni-schokdempers) en ook andere werktuigen voor garages, leveringen aan de garages van de Koni-hefbruggen. In november 1962 mocht ik het eerste reclamebord van Bahco-gereedschappen met verlichting monteren bij Amero Automaterialen aan de Regentesselaan. De directeur was de heer Hofstede. Een novum!

Hausse in Erres-haarkrullers
De campagne voor de beurs sloeg geweldig aan. Op de Huishoudbeurs kwam de Stokvis-demonstratrice handen te kort om rollers in het hoofd van de bezoeksters te zetten. Dankzij een bijzonder fijn samenspel tussen de afdeling RAT/EHT (Electrische Huishoudelijke Toestellen) en de diverse diensten van de afdeling Publiciteit werd in een recordtijd al het benodigde drukwerk klaargestoomd, zoals de verpakking, dealer-advertenties, introductieadvertenties voor dag- en vakbladen, gebruiksaanwijzing, persinformatie, folders, introductiemailings, raambiljetten en alles wat er nog meer bij een introductie komt kijken.

Het enthousiasme sprong tijdens de introductiebijeenkomst al direct op de vertegenwoordigers over. Sommigen gingen zelfs zaterdag de handel in hun rayon bezoeken, om er zeker van te zijn dat deze handelaren tot de eersten zouden behoren die de Erres-haarkrullers in de winkel hadden liggen. Geen wonder dat de eerste partij van duizend stuks al verkocht was voordat de eerste voorraad in Alphen aan den Rijn (Nieuwe Centrale Stokvis Magazijn) arriveerde. Ook de volgende partijen, die per vliegtuig uit Denemarken (daar werden ze gemaakt) werden overgevlogen om zo snel mogelijk te leveren, waren al verkocht voordat ze de fabriek hadden verlaten.

Waarom die enorme belangstelling voor een artikel dat nog nooit heeft uitgemaakt van het Stokvis-assortiment, kan men zich afvragen. Het antwoord op deze vraag wordt met een paar regels gegeven door het weekblad Time, dat schrijft: “De eigenaar van een nieuwe krulset steekt de steker in het stopcontact en in minder tijd dan het bakken van een ei, worden de plastic rollers, die ieder gevuld zijn met een langzaam afkoelende vloeistof verwarmd.”

De visie van Stokvis Electrische Huishoudelijke Toestellen was in 1968: ‘Wanneer een artikel bij de Amerikaanse vrouw met een fijne neus voor een handig en goed apparaat succes heeft, dan is dat een erkenning voor het product en tevens een aanwijzing dat het eerste succes in Nederland nog maar een inleiding vormt van een hausse in haarkrullers.’

Dit is nog maar een klein deel van het Stokvis-assortiment. Het zal niet alleen bij Stokvis Den Haag zo zijn, maar er werd in deze tijd wel veel gelachen. Is nog bovendien goed voor je gezondheid.

Wim P. M. van Wezel
wimvanwezel@casema.nl

Bron: Stokvis Expres van juni 1968, 22e jaargang, no. 3 en eigen herinneringen.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann