Simca 1000

Ik wil even reageren op de rubriek van John Vroom in de uitgave van De Oud-Hagenaar van 25 juli. En hem danken voor zijn columns. Met plezier lees ik ze. In deze uitgave sprak hij over het merk Simca. Ik zelf heb er zo een gehad, ik had hem in 1975, en had er een van het type 1000 met een 1100 motor. Het was voor toen die tijd een sportieve auto. Ook deze had een dashboard met hout-look en een sportstuur. De kofferruimte zat inderdaad voorin en de motor achterin. Het nadeel van deze auto was dat op de plaats waar de ruitenwissers onder de voorruit op de auto zaten en ook de ventilatieroosters zaten, daaronder ook een opvangbak voor het water was en ook de afvoer ervan. Bij deze auto’s waren ze na een paar jaar zo verroest en verrot dat ze uit elkaar vielen, met als resultaat dat het water zo de wagen in liep. Dus natte matten en schoenen. Verder had de auto met zijn verstralers een sportieve look, en zeker met die opgevoerde 1000 naar 1100 cc motor. Toen ik een andere auto kocht en deze in wilde ruilen, ging de verkoper eerst op zijn knieën en greep onder het dashboard en bevestigde het probleem van de opvangbak. Het probleem van de verrotte opvangbak was een bekend geval bij deze auto’s. Voor de rest was deze Simca, voor die tijd, een prettige auto om mee te rijden.

Hans Lelieveld
hans.lenie.lelieveld@hotmail.nl

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann