Simca 1000

Een grappig merk dat in vroeger jaren de Franse vertaling van de Fiat-modellen was. Maar ineens was er de Simca 1000. Een beetje vierkant doosje met toch een eigen karakter.

Toen ik stage liep bij AMRO Bank in Rijswijk, had mijn collega Jan van der Velde van Mahuko er een. Een lichtblauwe en ja, met een zandzak voorin om hem redelijk stabiel te laten rijden. We gingen vaak samen op pad en ik herinner mij nog goed dat wij onuitgenodigd een feest van geslaagde verpleegsters bezochten in Voorburg, maar dat terzijde. Opvallend in die jaren was dat er zoveel compacte modellen geproduceerd werden met als uitgangspunt ruimte voor vier personen en hun bagage.

Natuurlijk niet te vergelijken met dit principe van tegenwoordig, waarbij ruimte een nog grotere rol speelt. Eigenlijk een typisch Frans automobieltje. Gelukkig kon je hem in een aantal uitvoeringen krijgen, zoals de 1000LS, 1000GLS en 1000Special en in die laatste zag hij er Frans luxe uit. Het exterieur werd dan voorzien van extra chroom rond de ramen, de grille en extra strips aan de zijkanten. Vaak ook voorzien van extra verstralers op de voorbumper wat deze Simca 1000 een elegante uitstraling gaf. De Coupé-uitvoering van deze 1000 was natuurlijk helemaal het toppunt van elegantie.

Betaalbaar
Tja, het interieur. Zoals u weet heb ik iets met dashboards, sturen en sleutels. Nou ja, laten we eerlijk zijn, bij deze Simca 1000 was het dashboard niet veel bijzonders. Het stuur ook niet en de sleutel was de universele Neiman-sleutel die ook andere Franse merken gebruikten. In de deuren een onooglijk klein draaiknopje om de deuren op slot te doen. Ik realiseer mij dat als ik over Franse auto’s uit die tijd schrijf altijd mijn irritatie over blik, nep houten plakplastic en goedkoop uitziende tuimelschakelaars naar boven komt. En datzelfde geldt voor de te zachte, te korte zittingen en leuningen van de stoeltjes. Maar ze waren wel verstelbaar. Dat dan weer wel. Niet mijn ‘cup of tea’, maar vergeef het mij, want ik weet dat deze Simca 1000 veel jongeren in die tijd een heerlijke en vooral betaalbare auto hebben bezorgd. En daar was deze Simca voor bedoeld. Betaalbaar vervoer voor een gezin en dus was er behoefte aan ruimte. Vier deuren was natuurlijk prima en met kindersloten. Veel bagage kon je niet echt kwijt, vooral als daar nog eens een zandzak in lag, maar in die tijd reisden we ook nog wel licht. Vergeet ook niet dat we in die tijd niet zo veeleisend waren zoals nu. Om hem toch een beetje bijzonder te maken introduceerde Simca een aantal rally-versies van dit model in fel oranje en blauw die zeer verdienstelijk deelnamen aan rally’s, waardoor het sportieve imago gestimuleerd werd. Mijn merk was het niet en eigenlijk had ik er ook niets mee. Uiteindelijk is het merk ook niets geworden, hoewel de 1100 serie en de 1301 en 1501 series toch zeer succesvol waren, totdat het merk werd omgedoopt tot Chrysler/Talbot en niet lang daarna was het over en uit. Toch jammer!

John Vroom (autojournalist)
johnvroom@planet.nl

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann