Ford 12M

En dan ineens krijg je een mailtje van een vriend uit de jaren zeventig. René Kuiper. Ooit had hij verkering met Annemarie Starmans. Ja, die met de gele Datsun Cherry 100A. Beiden heb ik leren kennen op Dansschool Van der Meulen aan de Laan van Meerdervoort. Na zijn verkeringstijd met haar hebben wij mooie avonturen meegemaakt en hij vroeg mij aandacht te besteden aan de Ford 12M die zijn ouders in die tijd hadden en die hij na vier jaar van hen overnam.

Natuurlijk staat mij die auto nog goed bij. Het was een beige kleurige en het eerste wat mij te binnen schiet is de vreemde wijze hoe je met de stuurversnelling de achteruit moest inleggen. Stuurknop uittrekken en dan naar je toe halen en omhoog. Eigenlijk zoals je hem in zijn 1 zette.

Ja, als ik heel eerlijk ben heb ik deze 12m altijd als een saaie auto beschouwd. Er was niks mis mee, maar er was ook niks aan. Het miste voor mij karakter, maar Duitse degelijkheid was er in optima forma.

Het meest creatieve vond ik nog het ontwerp van de sleutels die ik overigens nog in mijn sleutelverzameling uit die tijd heb. Hij was strak vormgegeven met het nodige chroom. De grille oogde een beetje als kippengaas en het toeval wil dat deze 12M in de folder die ik voor mij heb liggen gefotografeerd is op een boerenerf tussen allemaal kippen. Toeval?

De 12M was leverbaar als tweedeurs Sedan, vierdeurs Sedan, Coupé, Stationwagon en als bestelwagen. De ouders van René hadden een vierdeurs Sedan en dat was echt een gezinsauto in die tijd, want hij had ruimte volop. Doordat het een voorwielaandrijver was, was de vloer vrijwel vlak en dat droeg ook bij aan dat ruimtelijke aspect. De bagageruimte was ook zeer ruim en mooi vierkant. Het interieur was eveneens helemaal op comfort ingesteld. De voorstoelen waren volledig verstelbaar en het drie spakige stuur was voorzien van een veiligheidsbekleding, net als het dashboard en de zonnekleppen. Over het dashboard gesproken, wat zag dat er clean, strak en dus typisch Duits uit. Achter het stuur een langwerpige unit met fraaie chroomrandjes, met daarin drie klokken. In het midden de snelheidsmeter met kilometerteller. Links daarvan een klok waarin de benzinemeter was opgenomen en rechts een lege klok, want daar kon je als optie een klokje voor bestellen. Links en rechts van de klokken een langwerpige tuimelschakelaar voor het licht en de ruitenwissers. In het midden van het dashboard twee langwerpige vakjes met ook een chromen randje. In de onderste zaten de schuifjes van de verwarming en de ventilatie en in de bovenste zat niks, want daarin kon je als optie een radio bestellen. En daarnaast het handschoenenkastje. Kan niet anders zeggen dan dat het er allemaal netjes en verzorgd uitzag. Rijden met deze Ford was zeer comfortabel en lag door zijn voorwielaandrijving prima op de weg. Keurige gezinsauto!

John Vroom (autojournalist)
johnvroom@planet.nl

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann