Over het automerk Vauxhall

Kort na de Tweede Wereldoorlog was de keuze aan automerken in Nederland nog beperkt. Mijn vader, mededirecteur van het Verhuisbedrijf J.P van der Geest en Zonen (gevestigd in die tijd aan de Nunspeetlaan 66), komt door bemiddeling via Theo Winter (eigenaar van het toenmalig herenkledingbedrijf Het Overhemdenhuis aan de Dierenselaan) in het bezit van een Vauxhall 14.

Zwart van kleur voorzien van lederen bekleding en zo’n echt lange versnellingspook in het midden. Karakteristiek voor deze auto waren de chromen vlakken, geperst in de motorkap. Voorruitverwarming bestond toen nog niet; er werd daarom in de wintermaanden met zuignappen een extra ruitje op de voorruit geplaatst, voorzien van 6 volts bedrading om de voorruit te ontdooien. Om de nieuwe Vauxhall te voorzien van een origineel schuifdak en een schijnwerper in de linkerraamstijl, werd de auto naar de Firma Coenen in de Binckhorst gebracht. De gemonteerde schijnwerper werd gebruikt om in het donker de huisnummers beter te kunnen zien, i.v.m de te bezoeken adressen voor het opnemen van verhuisopdrachten. Kort na de Tweede Wereldoorlog was de straatverlichting nog niet op orde!

Aangezien het familiebedrijf maar over één personenauto beschikte, werd er een planning bijgehouden over het privégebruik van de Vauxhall in het weekend. Regelmatig heb ik met mijn ouders met de Vauxhall onze familie in Friesland bezocht. Met een snelheid van 70 à 80 km toerden wij naar Lemmer. Ritjes om nooit te vergeten!

Als opvolger van de Vauxhall 14 werd gekozen voor de Vauxhall type Velox. Een model in de jaren vijftig, bij de introductie al een sterk verbeterd concept. Deze Velox werd bij F. van der Valk en Co’s automobiel Maatschappij N.V. aan de Volkerakstraat gekocht. Zelfs weet ik de naam nog van de chef-werkplaats, ene mijnheer Joosten. In die tijd een modern en klantgericht bedrijf. Van der Valk werd in de begin jaren vijftig ook dealer van het Engelse vrachtautomerk Bedford. Later is Van der Valk verhuist naar de 2e Schuytstraat. Een groot pand waar wel voor 400 auto’s plaats was. Op dit adres werd ook de eerste Vauxhall type Cresta gekocht. Al weer moderner van uitvoering, vanuit de fabriek in Engeland.

Churchill-tank
Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak waren er ongeveer 12.000 werknemers actief in de fabriek in Luton, Engeland. De productie werd in het begin van de oorlog stopgezet en men schakelde over op de productie van oorlogsmateriaal. In die tijd zijn er ruim 25.000 Bedford in militaire uitvoering gebouwd. Wat weinig bekend is, is dat ook de Churchill-tank uit deze fabriek afkomstig was. Aan het eind van de oorlog was het aantal van 6.000 tanks bereikt. In 1946 startte de fabricage van personenwagens en kwamen als eerste de Vauxhall type 12 en 14 in beeld.

De tel ben ik kwijt geraakt, maar de jaren opvolgend zijn er nog diverse Vauxhall’s bij dit bedrijf gekocht, voordat de gebroeders Van der Geesten op een ander merk personenauto overgingen. Na ruim 65 jaar terugblikken, was dit toch wel een tijd van innovatie na de Tweede Wereldoorlog.

Egbert van der Geest
zafira@kabelfoon.net

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann