John Vroom stapt in de Peugeot 504

Peugeot vond ik – en ik zeg met nadruk ‘vond’ – een automerk met altijd karakteristieke modellen zoals de 203, 403, 404, 204 en 206, om maar niet te spreken van de prachtige door PininFarina ontworpen 404 Coupé en Cabriolet. De laatste jaren vind ik het helemaal niks meer. Karakterloze auto’s die ik op straat nauwelijks herken.

Een fantastisch model was ook de 504. De vader van Annemarie Starmans, u weet nog wel die vriendin van mij met haar gele Datsun Cherry 100A uit de Trompstraat, had er zo één. Een bruin-metallic met lichtbruin kleurige leren bekleding.

Het model kwam in 1968 op de markt en in 1983 verdween hij van het autotoneel. Een model dat je onmiddellijk herkent aan zijn karakteristieke vormgeving. De neus met de trapeziumvormige koplampen, veelal nog met gele Franse verlichting en een enorm Peugeot logo in de grille. De achterkant was ook zeer herkenbaar door die geknikte vormgeving. Prachtig vond ik altijd dat standaard geleverde stalen schuifdak dat je met één handomdraai kon openen.

U weet dat ik op zich nooit zo’n liefhebber ben geweest van het Franse product, want alles ziet er zo blikkerig uit en dat zie ik ook bij deze 504 weer terug in het interieur. Maar ook als je bijvoorbeeld de bagageklep dicht liet vallen. Zó jammer, maar blijkbaar is dat persoonlijk, want vele miljoenen kopers hebben zich er niet aan gestoord.

Het interieur oogt zeer comfortabel. Grote stoelen die volgens Franse stijl niet al te veel support geven en een strak dashboard met weinig knoppen. Het stuur is redelijk fors en staat een beetje plat. Bij de eerste series nog met een flinke stuurversnelling en irritant eigenwijs aan de rechterkant het hendel voor de richtingaanwijzers en links het hendel voor de verlichting of ruitenwissers, dat ben ik vergeten. Daarachter die mooie Jaeger-klokken. Hoewel je het niet verwacht, rijdt deze Peugeot 504 verrassend pittig, vooral in de TI uitvoering en reageert heel vlot op het gas. Hij veert comfortabel en je zit vorstelijk achter het stuur en schakelt uitermate soepel met een lichte bediening van het gas- en koppelingspedaal. De 504 stuurt wat zwaar, omdat hij slechts licht bekrachtigd is. Het was trouwens de eerste Peugeot met rondom onafhankelijke wielophanging. Op basis van deze 504 introduceerde Peugeot de door PininFarina ontworpen 504 Coupé en Cabriolet. Een waanzinnig mooi design. Modellen waarin Wim Kan en Paul van Vliet, waarschijnlijk gesponsord, regelmatig in beeld kwamen. Prima PR dus. Het modellengamma werd ook uitgebreid met een stationcar, de Break die als bestelversie en ook als zevenzitter leverbaar kwamen. Nadat de productie van deze modellen in Frankrijk werd stopgezet liep de productie in Argentinië, China, Kenia en Nigeria door zelfs tot in 2005, waardoor er meer dan 4 miljoen exemplaren van deze 504 geproduceerd zijn in alle varianten. Een topper dus.

John Vroom
johnvroom@planet.nl

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann