Wethouder Klein: ‘We moeten ons richten op de toekomst’

In de special van De Oud-Hagenaar leest u over de veranderingen in de zorg. Waarom veranderingen nodig zijn. Wat de veranderingen zijn. En wat dit voor u kan betekenen. Een exclusief interview met de Haagse wethouder Karsten Klein (CDA) over innovaties in de zorg.

Klein is wethouder Stedelijke Economie, Zorg en Havens (SEZH). Om oplossingen te kunnen bieden voor problemen in de zorgsector, combineert hij zijn zorgportefeuille met zijn economische portefeuille. Klein: “Zo hebben we laatst een hackathon gedaan. Tijdens mijn buitenlandse reizen naar India had ik een aantal mensen ontmoet waarvan ik dacht: die zijn interessant. Jonge gasten – whizzkids – die goed in programmeren zijn en die echt out of the box kunnen denken. Die hebben we over laten komen naar Nederland. Zij hebben een week lang met Haagse zorgaanbieders gekeken wat innovaties zijn in de zorg: wat zou je praktisch kunnen toepassen?”

“Daar is een winnaar uitgekomen”, vertelt Klein enthousiast. “De winnaar had een virtual reality-bril, een VR-bril, onder concept ontwikkeld. Daarmee kunnen ouderen teruggaan in de tijd en ouderen kunnen worden geholpen als ze beginnend dementerend zijn, zoals herinnerd worden aan de afspraak bij de dokter. Je kan die dingen simuleren. In de toekomst is het, denk ik, heel goed mogelijk dat we FaceTime gebruiken in de virtual reality-bril, waardoor het lijkt alsof je ook echt bij iemand in de woonkamer bent.” Het is de bedoeling dat de VR-bril op grotere schaal wordt toegepast.

AH Loosduinen
Een ander voorbeeld van een innovatie in de zorg, is de Albert Heijn in Loosduinen. “Men zag dat ouderen lang in de koffiehoek bleven of elke dag daar weer terugkwamen, mensen die eenzijdig boodschappen doen of mensen die hun pincode vaak vergeten. Dat kan allemaal duiden op mogelijke andere problemen. Dat zijn zaken die je als caissière of vakkenvuller opvallen, als je met die mensen te maken hebt. De medewerkers van Albert Heijn liepen daarmee rond: ‘Wat moeten en kunnen we daarmee?’

Albert Heijn sloot vervolgens een samenwerking met zorgaanbieders en het welzijn. Nu is er een project opgestart om die mensen te verbinden aan welzijn en zorg. Albert Heijn-medewerkers kunnen nu dus meteen schakelen met de oudereninstellingen in de stad. Zo wordt diegene gekoppeld aan een ouderenadviseur.” Volgens Klein zijn dit innovaties die ‘heel nuttig zijn’ in de praktijk. “Zoveel mensen zien ouderen in de dagelijkse praktijk. Die mensen zetten we ook in als extra ogen en oren om ouderen in de gaten te houden.”

“Ik ben vanuit de gemeente verantwoordelijk voor de zorg. Wij leveren goede traditionele zorg. Dat betekent: goede huishoudelijke hulp, woningaanpassingen en vervoersvoorzieningen. Eigenlijk alles dat wij eigenlijk vanuit de wet maatschappelijke ondersteuning (wmo) doen. We hebben de afgelopen jaren een grote taak gehad om dat goed op peil te houden. Maar nu dat allemaal goed en stabiel is, moeten we ons richten op die stap vooruit: de toekomst. Want mensen zullen langer thuis blijven wonen en daar is nog niet alles op ingericht en dat kun je ook niet allemaal met geld oplossen. We hebben goede zorg – die willen we garanderen – maar we willen wel mensen ondersteunen, zodat ze prettig en veilig thuis kunnen blijven wonen.”

Slimme rookmelders
“Als mensen vergeetachtig dreigen te worden of ze zijn minder mobiel, dan heb je daar oplossingen voor nodig. De oplossing is tegenwoordig niet meer dat mensen naar een verzorgingshuis of een verpleeghuis kunnen. Althans, het is niet meer zo makkelijk of laagdrempelig zoals dat vroeger was. Dus zul je meer moeten inrichten in de thuisomgeving.”

Daarbij moet worden gedacht aan superslimme rookmelders. Klein: “Rookmelders die automatisch zeggen dat iets aanbrandt, dan wordt het gas afgesloten. Aan dat soort zaken moet je dan denken. Dat zijn wel nieuwe toepassingen die ouderen niet kennen. Als dat succesvol is, gaan we dat ook deels vanuit de gemeente verstrekken.” Nu worden al bijvoorbeeld verhoogde toiletpotten en instaploze baden deels gesubsidieerd door de gemeente.

Zorginnovatiebijeenkomsten
Om innovaties in de zorg aan te jagen, organiseert de gemeente ook zorginnovatiebijeenkomsten. Inmiddels is de vierde zorginnovatiebijeenkomst achter de rug. “Het fenomeen zorgcorporatie stond daar centraal. Dus: hoe kun je als burgers zelf zorg organiseren? Dat kan op heel kleine schaal, bijvoorbeeld dat je als straat bepaalde zorg inkoopt of dat je de handen ineen slaat. Er zijn veel ouderen die het heft in eigen handen willen nemen en niet zozeer afhankelijk willen zijn van wat de gemeente hen toevallig biedt.”

“Verder zijn we zijn aan het kijken hoe we welzijnsorganisaties in Den Haag veel meer ten dienst kunnen laten werken van mensen in de wijk. Dan hoeven wij niet op het stadhuis te bepalen wat er bijvoorbeeld in Segbroek aan welzijn nodig is, maar dat wijken meer zelf gaan bepalen wat nodig is. Zij krijgen meer zeggenschap over wat professionals in de wijk doen.”

Dat mensen steeds meer hun eigen zorg willen of moeten regelen, vindt Klein een goede ontwikkeling. “Dat is zelfredzaamheid. Je hebt wel een basis: huishoudelijke hulp en vervoersvoorzieningen. Daar zullen we zelf de regie op houden. Het is iets schaars, dus dat kun je niet onbeperkt weggeven. Het moet daar terechtkomen waar het het hardste nodig is. Maar onze welzijnsbudgetten kun je ook maar een keer uitgeven. Maar als burgers weten: dit is het dan. Ik denk dat zij dat beter kunnen, dan dat wij dat kunnen.”

Ivar Lingen
hoofdredacteur De Oud-Hagenaar

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann