Goggomobile T300

Herinnert u zich de Goggomobile nog? Je kan bijna niet van een automobiel spreken. Het was meer een overkapte scooter. Zo basic. Maar voor die tijd geweldig.

Hij was zelfs leverbaar met een vouwdak als optie. Alles was in onze ogen nu zo basic en waarom ook niet. Simpel wit stuurtje. Een eenvoudige versnellingsbak. Hier een knopje en daar een knopje en ik herinner mij goed. Een grote ronde sleutel met een grote pin als contactsleutel ,met een grappig gevormd HUF-sleuteltje voor de deur- en kofferbaksloten.

Stoeltjes eveneens zo basic met een beklede plank voor de achterpassagiers. Maar ja, wat had je in die tijd? Men reed op een fiets of een Solex en een auto was voor velen geen optie. Ja, een JaWa motor en zo, dat was luxe.

Hyacintschool
De Goggomobile was de opkomst van de auto voor de burgerman. Kan mij nog herinneren dat een groepje kinderen van de tweede klas op de Hyacintschool aan de Hyacintweg met de meester in zijn Goggomobile mee mocht rijden richting huis.

Dus ook ik, maar ja, toen moest ik dat hele eind weer teruglopen om mijn moeder op te halen bij school, want die kwam mij altijd afhalen, maar ja, dat was ik in mijn auto-enthousiasme even vergeten. U begrijpt het al, die was hartstikke kwaad natuurlijk. Emotie en beleving waren in die jaren geen issue. Het woord issue alleen al bestond nog niet.

Bolletje op wieltjes
Laten we hem eens bekijken. Eigenlijk een niet al te fraai ontwerp. Alsof een kind hem getekend had op zijn kleurplaat. Een soort bolletje op kleine wieltjes.

De hele auto was ook net drie meter lang. De deuren klapten naar achteren open. Motor achterin, twee cilinders, tweetakt en een vermogen – ja, wat heet vermogen – van 14.8 pk. Daarmee had hij toch nog een topsnelheid van 90 kilometer. In 1956 kostte deze Goggomobile 3.495 gulden.

Italiaan
Een stuk mooier was de coupé-versie, de TS 400, die in 1958 uitkwam. Voor mijn gevoel had hier een Italiaan het ontwerp voor geleverd. Fraaie vormen. Hartvormige grille. Wat grotere wielen met witte zijvlakken. Hier en daar wat chromen accenten. Heel leuk en elegant.

4.650 gulden
De motor had nu 20.5 pk met een topsnelheid van 105 kilometer. De prijs in 1960 was 4.650 gulden en in totaal werden er tot 1969 66.511 exemplaren van gemaakt. De uitvoering was two-tone en ik herinner mij nog goed een rode met een wit dak.

In 1957 was de cabriolet-versie van de TS300 verschenen, die maar twee jaar in productie zou blijven. In 1969 was het dus finito met het merk Goggomobile. Toch leuk dat ik ze nog gekend heb.

John Vroom (autojournalist)
johnvroom@planet.nl

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann