Heimwee naar het nostalgische treinstation Staatsspoor

In 1973 was het gebeurd met het oude vertrouwde Station Staatsspoor. Het mooie schitterende gebouw dat meer dan honderd jaar trots aan de Rijnstraat had gestaan, werd vervangen door het huidige Centraal Station. Het ligt allemaal nog zo vers in het geheugen. Veel lezers zullen zich het straatbeeld ongetwijfeld nog goed kunnen herinneren.

In het laatste weekeinde van september 1973 vertrokken de treinen voor de laatste maal vanuit het historische Haagse station; de maandag erop volgend ging de dienstregeling via het nieuwe Centraal Station. De sloop van het oude station volgde spoedig. Het knusse kopstation moest plaatsmaken voor een enorme hal, die onlangs grondig is verbouwd om te voldoen aan de eisen van deze tijd.

Nostalgie
Inmiddels zijn we ruim veertig jaar verder en met weinig moeite kunnen we de goede oude tijd zo weer voor de geest halen. Het station was zo harmonisch gelegen tussen de mooie restaurants en deftige huizen van de Bezuidenhoutseweg en de Rijnstraat. De hele buurt leek op elkaar te zijn afgesteld, ofschoon het station in het begin nog tussen de weilanden lag.

Later kwam het fraai uit tegenover het Hertenkamp, zoals wij dat nog herinneren. En dan de met kinderhoofdjes geplaveide Rijnstraat met tramrails, waar je als fietser op je hoede moest zijn om er met je wiel niet tussen te geraken. Vooral met glad weer was het voorzichtig manoeuvreren. Nostalgie viert hoogtij. Herinneringen die de werkelijkheid mooier maken dan hij vroeger werd beleefd.

Twee hoofdstations
Het station was in 1870 traditioneel gebouwd met twee ijzeren overkappingen, die zo karakteristiek waren voor de stations van die tijd. De eerste eigenaar was de Nederlandse Rhijnspoorweg-Maatschappij, die in 1890 Staatsspoorwegen ging heten. Bij het station was de fraaie ingang een sierraad voor het oog. Het was aanzienlijk kleiner dan Hollands Spoor: het andere en oudere hoofdstation van de Residentie. Na een kaartje te hebben gekocht kwam je via de controlehuisjes op de perrons. Het treinreizen nam na de Tweede Wereldoorlog steeds meer toe. De gewone burgers werden mobieler. Woon-werkverkeer nam een grote toevlucht, waardoor station SS niet meer voldeed aan de eisen van die tijd.

Reizigers richting Gouda lieten zich vaak voorrijden per taxi. Het is allemaal nog zo oproepbaar uit het geheugen. Het leek wel of er rond het station ook altijd van alles te beleven viel. Kruiers liepen behulpzaam koffers te sjouwen.

Halverwege de twintigste eeuw kwam er geleidelijk wat meer nering. Een eenvoudig bloemenstalletje onder de kap. Een aangrenzende fietsenstalling, een restauratie om wat te nuttigen en de krantenkiosk waar ook internationale dagbladen werden verkocht. Een typische noodzaak voor de regeringsstad Den Haag, die vanouds ambassadeurs en afgezanten uit verre landen herbergde.

Het station werd door Willem III al gebruikt om regelmatig naar Paleis Het Loo te reizen. Vanzelfsprekend was ook dit station voorzien van een koninklijke wachtkamer. Latere troonopvolgers maakten er frequent gebruik van. Ook bij inkomende staatsbezoeken. In 1960 werden de onlangs overleden koning Bhoemibol van Thailand en zijn gemalin koningin Sirikit door Juliana van het station afgehaald, maar dat ceremonieel onthaal was voor Hagenaars een bekend schouwspel.

Een dergelijke vertoon was een waar evenement waar de bevolking massaal voor uitliep. Volksliederen werden gespeeld en vaak volgde een rijtour met de koets door Den Haag op weg naar één van de paleizen waar de vorstelijke gasten werden ondergebracht.

Er zijn vast lezers die zich deze evenementen nog kunnen herinneren.

F.J.A.M van der Helm
helmhuis@ziggo.nl

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann