Opel Kadett

Recentelijk ontving ik van een enthousiast lezer van deze rubriek, Bert van der Meer uit Voorschoten, een paar foto’s van de Opel Kadett Car-A-Van uit de C-serie die hij nog in zijn bezit heeft, hetgeen een mooie aanleiding was om de Kadett eens onder de aandacht te brengen en met name die uit de B-serie die ik persoonlijk het meest interessant vind.

Tot de jaren zestig had Opel alleen maar middenklassers gemaakt zoals de Olympia, Rekord en Kapitan, maar in 1962 introduceerden zij de Kadett A, bedoeld als tegenhanger van de succesvolle Volkswagen Kever. Design speelde toen nog blijkbaar een ondergeschikte rol, want hij zag er uit als een vierkant doosje. Hij mocht niet meer wegen dan 700 kilo, dus werd er gebruik gemaakt van zo licht mogelijke materialen. Het praktisch gebruik stond voorop, waarbij gelet werd op de minpunten van de Kever. Een grote bagageruimte dus, een beter presterende motor, betere verwarming, een beter uitzicht en daar slaagde Opel dus prima in. In 1965 werd dit model vervangen door de Kadett B en leverbaar in een 2-deurs, 4-deurs, Coupé en Car-A-Van, zeg maar combi-uitvoering. De mooiste variant vond ik natuurlijk de Coupé uitvoering, maar ja, ik ben altijd al een Coupé liefhebber geweest.

In tegenstelling tot de Kadett A was deze B-serie minder hoekig gelijnd en zelfs een beetje bol vanaf de zijkant gezien. Standaard vond ik hem kaal uitgevoerd, maar in de luxere L-uitvoering werd het allemaal wat leuker, met een klokje op het dashboard, sierringen rond de wieldoppen, parkeerlichten, achteruitrijlampen, bumperrozetten en een afsluitbaar handschoenenkastje en zo. Maar het geheel zag er keurig verzorgd uit.

De moeder van mijn toenmalige vriendin, ja, wellicht weet u het nog, Karen de Vries uit de Landréstraat, die later een Toyota Corolla Coupé kocht, had een goudkleurige Kadett B en daar heb ik dan ook vaak in mogen rijden. Wat het rijden betreft kan ik mij nog goed herinneren dat het motorgeluid wat hijgerig klonk. Opvallend Opel was één universele sleutel voor beide portieren, kofferbak en contactslot. De sleutel had een aparte vorm en dat had te maken met het Amerkaansachtige contactslot, waar je hem tussenin schoof. Zette je de motor af, dan kon je in de bijna laatste stand de sleutel er uit halen. Dit was speciaal bedoeld voor Kadett’s die in een gemeenschappelijke garage gestald werden en zo toch zonder sleutel gestart konden worden om hem te verplaatsen. Tja, dat kon toen nog, terwijl het kofferdeksel en handschoenenkastje op slot bleven.

Irritant vond ik altijd dat het stuur scheef stond, waardoor de linkerkant lager dan de rechter kant voor je stond. Het bochtengedrag was verre van strak met een flinke dosis overhellen. De bediening van de koppeling was licht. En dan te denken dat er zo’n 2,6 miljoen van deze B-serie zijn gebouwd. In 1973 werd deze B-serie opgevolgd door de C-serie, waarvan Bert nu nog de trotse eigenaar is (zie foto).

Leuk, toch?

John Vroom (autojournalist)
johnvroom@planet.nl

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann