Problemen bij aanleg van Vijverdam bij de Hofvijver

Vanaf de Kneuterdijk was Den Haag eeuwenlang slechts toegankelijk via de poort die nu nog bekend staat als Gevangenpoort. Al het in- en uitgaande verkeer moest door de smalle toegangspoort worden geleid. In de beginjaren van de vorige eeuw besloot het stadsbestuur dat er wat moest veranderen.

Het aantal inwoners van de residentie groeide gestaag. Zeker aan het einde van de negentiende eeuw nam de bevolking haast explosief toe en moesten nieuwe wijken worden aangelegd om de wassende bevolking te herbergen. De fiets deed zijn intrede en later kwamen de eerste automobielen. Ook de paardentram werd vervangen voor een elektrisch voortgedreven vervoermiddel. De wereld werd kleiner en de mobiliteit groter.

De trams van de in 1887 opgericht HTM reden in 1910 al voor een belangrijk deel elektrisch. Eigenlijk was het de zeer gedreven HTM die graag een elektrische tram wilde laten rijden van en naar het Binnenhof en daarvoor een bovenleiding moest laten aanleggen. Dat zou een hele klus worden in de Gevangenpoort. Moest al dat verkeer inclusief de tram door de smalle Gevangenpoort? Dat zou vragen om veel verkeersongelukken! Veel Hagenaars zagen het totaal niet zitten en vreesden een grote puinzooi.

Vijverdam
In 1905 kwamen de eerste plannen om 27,5 meter van de Hofvijver af te snoepen om te gebruiken voor een brede verkeersader die de Plaats en het Buitenhof met elkaar moest verbinden. Dit stukje weg zou later de naam Vijverdam krijgen. Het gemeentebestuur zag de vooruitgang wel zitten, maar de Hagenaar was niet erg enthousiast te krijgen voor dit plan.

Ook de gemeenteraad was verdeeld. Belangrijk argument van de tegenstanders was de opoffering van een stuk cultuurhistorisch erfgoed voor de verwilderde verkeersdrukte. De Hofvijver zou uiteindelijk met tien procent worden verkleind. Het fraaie eilandje in de vijver kwam daardoor geheel uit positie te liggen en vanaf de Plaats bekeken zou het water veel te ver weg komen te liggen.

Ook was er divers commentaar over de sloop van de deftige panden die aan de Hofvijver stonden aan weerskanten van de Gevangenpoort. Woningen met gezellige tuintjes die grensden aan de Hofvijver moesten verdwijnen. Ofschoon andere Hagenaars deze oude huizen een doorn in het oog was.

20 jaar
Het getouwtrek rondom de aanleg van deze belangrijke toegangsweg heeft ruim twintig jaar in beslag genomen. Daarbij kwam het zelfs tot een unieke rechtszaak, waarover een andere keer meer. Uiteindelijk werden de pittoreske huisjes aan de vijverzijde van de Gevangenpoort gesloopt. Voor de ene Hagenaar was het een historische doodzonde en de andere slaakte een zucht van verlichting. En zo verdeelde de komst van deze thans onmisbare weg onze stad gedurende bijna twintig jaar!

Eind 1924 begon de firma Van de Elsthout met het dempen van een stuk van de Hofvijver en na vier maanden was de klus geklaard. De Vijverdam gaf een geheel ander aanzicht. Het leek alsof het centrum van Den Haag opeens de moderne tijd instapte.

Over de brede, nieuwe weg reden weldra trams, auto’s, handkarren, fietsen en paard en wagens. Het verkeer had ruimbaan gekregen. Op het trottoir liepen de voetgangers aan weerskanten. Onder de Gevangenpoort hadden ze het rijk alleen en aan de andere zijde liepen ze heerlijk genietend van het uitzicht op de weliswaar verkleinde Hofvijver.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reageren

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann